
________________________________________________________________ 

"Экономика и социум" №4(95) 2022                                        www.iupr.ru 

 

THE ROLE OF THE MEDIA AND SOCIAL NETWORKS IN THE 

ORGANIZATION OF "NON-VIOLENT PROTESTS 

 

Numonjonov Shohjahon 

Independent applicant 

Annotation: In this article, the role and place of the mass media and social 

networks in the preparation and holding "non-violent protests" on the example of 

different countries. 

Key words: Mass media, social networks, "non-violent protests", "media 

freedom". 

In recent years, the world's most initiated so-called "non-violent protests" 

against the current government. The mass media and social networks play a special 

role in the preparation and conduct of "non-violent protests". 

In particular, in Georgia, Ukraine and Kyrgyzstan at the beginning of the 

"color revolutions" there was the so-called "freedom of the media", established 

according to the requirements of Western countries as part of the programs for the 

democratization of these states. 

In Georgia, the Rustavi-2 TV channel became a key information resource in 

the fight against the Shevardnadze regime 
1
, thanks to which political opponents of 

the president who appeared on its air received recognition from the Georgian society. 

Of particular importance was the fact that on the eve of the elections, with the 

support of the Soros Open Society Georgia Foundation and Rustavi-2, opinion polls 

were regularly conducted and published, which showed a deterioration in the image 

of the current government. After the parliamentary elections on November 2, 2003, 

the Rustavi-2 TV channel published the data of the so-called. "independent" exit 

polls, which were strikingly different from official reports and gave a confident lead 

to the leading opposition bloc "Saakashvili - National Movement" 
2
. 

                                                           
1
 Rustavi 2 was established in 1994 and since 2001 has been in a state of confrontation with the official authorities. It 

was very popular in the country (although the broadcast did not cover the entire country). 
2
 Chulanov Yu.G. Political science: textbook / Yu. G. Chulanov. - 3rd ed. , Rev. and additional - St. Petersburg: 

Business press, 2015. - 446 p. 



________________________________________________________________ 

"Экономика и социум" №4(95) 2022                                        www.iupr.ru 2 

In addition, during the active phase of the Rose Revolution, Rustavi-2 

broadcast around the clock opposition rallies and marches, the preparation and 

movement of columns of buses and cars led by M. Saakashvili from the province to 

Tbilisi, commercials of the youth anti-government movement " Kmara " were shown 

on prime-time air, the documentary film "The overthrow of the dictator" was 

repeatedly shown (a film about the fall of the regime of S. Milosevic during the "bulldozer revolution" 

in Serbia in 2000. Actively used International Center for Nonviolent Conflict as a motivational and 

educational tool 
3
), after each news broadcast, he called on TV viewers to join the 

protesters and in every possible way contributed to the mobilization of supporters 

throughout Georgia. 

It should be noted that it was through the media that the Georgian opposition 

was able to achieve an emotional rejection by society of the November 2003 elections 

and their results, which became the immediate reason for the start of the Rose 

Revolution. 

The US Institute of Peace Special Report "On the Georgian Rose Revolution" 

cites that "Three actors played a decisive role in the opposition's victory : the Kmara 

movement, political parties, especially Saakashvili's National Movement, and the 

Rustavi 2 TV channel." 

During the "orange revolution" in Ukraine in 2004, the foreign-funded media 

also played a large role in mobilizing the protest electorate. 

With the help of the United States Agency for International Development 

(USAID), the Independent Media Center was established in Ukraine, which became 

the distributor of American grants among independent journalists. In addition, the 

Media Development Fund was opened at the US Embassy in Kyiv, which also 

financed Ukrainian media projects, emphasizing the need to respect freedom of 

speech and fight corruption. 

At the same time, by the beginning of the active phase of the social and 

political crisis in Ukraine in 2004, the media remained under the control of the 

                                                           
3
 The International Center for Nonviolent Conflict (ICNC) is a private foundation established in 2002. The activities of 

the foundation are focused on providing educational resources to the initiators of non-violent protests, by providing 

various teaching aids, books, organizing various seminars and round tables and showing motivational and educational 

video films, as well as providing grant funding for the development of educational materials for activists, scientists, 

members NGOs and the political community, as well as journalists. The ICSC website has more than a thousand 

resources on organizing and conducting non-violent protests, in particular, three manuals and one film in Uzbek. 



________________________________________________________________ 

"Экономика и социум" №4(95) 2022                                        www.iupr.ru 3 

current government. However, the initiators of the "non-violent protests" actively 

used the audience of the "Fifth Channel", which since 2003 belonged to the supporter 

of the "orange revolution" P. Poroshenko . 

The channel gained the greatest popularity (third place in the ranking, leaving 

only Inter and 1 + 1 ahead) during the 2004 presidential election. It was the only TV 

channel that provided airtime to the opposition. At the same time, the channel 

broadcast around the clock from Independence Square (the main forces of the 

initiators of “non-violent protests” were located there), placing special emphasis on 

the peaceful and even festive, theatrical nature of the protests (for example, showing 

footage of teenage girls giving flowers to employees of the Berkut special forces 

unit), presenting them as a kind of show and thereby attracting more and more people 

to the center of Kyiv to rallies in support of the opposition. The channel's audience 

consisted of eight million people, and broadcasting covered no more than a third of 

the territory of Ukraine 
4
. 

It should be noted that the Fifth Channel played a huge role in mobilizing the 

population against the falsification of the election results by the current government. 

At the same time, the initiators of “non-violent protests” on the platform of the 

Internet newspaper “Ukrainska Pravda” 
5
actively acted to mobilize the public on a 

pro-Western platform, published data from exit polls and a parallel vote count that 

testified to the victory of opposition candidate Yushchenko, exposing election fraud 

by the incumbent governments, provided up-to-date information on opposition 

protest rallies, provided detailed logistical information for those who wished to join 

them, incl. reporting on gathering points of "revolutionaries", etc. 

Moreover, in 2002, with financial support from abroad, a network project 

called Telekritika was also implemented, during which Ukrainian journalists created 

the first Internet television in Ukraine, which actively participated in the presidential 

election campaign. The main beneficiary of Telekritika was the Ukrainian branch of 

INGO Internews . 

                                                           
4
 Tertychny A.A. Mass information in the world of politics // Vestnik Mosk . university Ser. 12. Political Science 2004. 

- No. 3 - P.14-18. 
5
The Internet newspaper "Ukrainian Truth" carried out its activities at the expense of the resources of the US National 

Endowment for Democracy. The newspaper is currently owned by Dragon Capital to Czech financier Tomas Fiala. In 

2004, the daily audience of Ukrayinska Pravda reached one million people. 



________________________________________________________________ 

"Экономика и социум" №4(95) 2022                                        www.iupr.ru 4 

Under the influence of this Internet platform, about forty journalists working 

on five different state channels organized a riot at the end of October 2004 and rallied 

with the "orange" ones, refusing to broadcast information on the "temniks" (pre-

prepared information messages) of the administration of President L. Kuchma. 

In addition to Ukrayinska Pravda and Telekritika, a number of other Internet 

resources operated in the interests of the opposition, in particular Maidan.org, the 

websites of Pora youth organizations, etc. 

The head of the political party "Information Ukraine", noted that "the change 

of power in the country became possible only thanks to the active work of the 

opposition on the Internet." 

In the " Tulip Revolution" of 2005 in Kyrgyzstan, the media funded by the so-

called "Kyrgyzstan" played a huge role. supporters of democracy and freedom of 

speech 
6
. In particular, in November 2003, on the initiative and with the support of 

the NGO Freedom House, the first independent printing house began its activities in 

Bishkek, and M. Stone , an American journalist and employee of Freedom House, 

became its director. Since then, the printing house has become the main competitor of 

the state printing house " Uchgun ", which was a monopolist in this area. Actually, 

the printing house " Freedom House" printed the work of J. Sharp "From Dictatorship 

to Democracy" in the form of a newspaper-brochure. 

In addition, this printing house printed the main newspaper of the opposition, 

My Capital - Novosti (MSN). Initially, the publication was in opposition to President 

A. Akaev, becoming one of the most important actors in the Tulip Revolution 
7
. The 

newspaper managed to electrify the country's public opinion to the state of 

"revolutionary" exaltation, which led to the overthrow of the legitimate regime. 

Since then, regular publications with frank calls for a change of power have 

been reinforced by materials about the abuses and corruption of President Akayev's 

family. MSN became a real mouthpiece for the opposition: it categorically interpreted 

the election results as unfair and rigged; encouraged people, especially young people, 

                                                           
6
 Akmatalieva A. Color revolutions and parliamentary democracy in Georgia and Kyrgyzstan // Central Asia and the 

Caucasus. - 2013. - T. 16. - Issue . 2. - S. 69-84. 
7
Knyazev A., Masaulov S. Kyrgyzstan: the most extensive network of NGOs, military bases and decay Statehood // 

Killing Democracy: CIA and Pentagon Operations in the Post-Soviet period. - M .: ANO "Institute for Foreign Policy 

Research and Initiatives"; Kuchkovo field, 2014. - S. 297-311. 



________________________________________________________________ 

"Экономика и социум" №4(95) 2022                                        www.iupr.ru 5 

to take to the streets to protest; informed the protesters about where and when these 

actions were to take place. 

In addition to the newspaper My Capital - Novosti, Kyrgyz TV channels aired 

talk shows Our Time and Without Retouching, which turned into an open platform 

for critics of the regime, the programs of which were rebroadcast through regional 

television studios in the south of the country, where they began unrest that led to the 

overthrow of Akayev. 

In general, during the Tulip Revolution, the opposition media worked 

according to the scheme already worked out in Georgia and Ukraine to discredit the 

current government and call for non-recognition of the results of the elections, which 

was used during the parliamentary elections in 2020. 

Starting from the events of the "Arab Spring" - the next wave of non-violent 

coups d'etat, Internet technologies began to play a significant role, in particular, the 

initiators of "non-violent protests" began to actively use social networks (including 

chats, forums, blogs, wikis). projects, etc.). 

Three months before the start of the Arab Spring, the giant of the American IT 

industry, Google, organized the Freedom 2010 online conference, during which the 

prospects for using the Internet to spread democratic values around the world were 

discussed. In this event, a separate section "Network of bloggers of the Middle East 

and North Africa" actively worked 
8
. 

During the Arab Spring, the opposition used Internet technologies, first of all, 

as a tool for mobilizing, consolidating and coordinating protesters. 

In particular, on Facebook , photos of victims of police violence were posted; 

videos were shown showing the courage and resilience of the protesters; exhaustive 

data on the victims among the rebels were provided with demands to punish the 

perpetrators; lists of complaints against the authorities were posted, along with poetic 

works, songs, pictures and other "revolutionary" material. 

In addition, this social network published detailed instructions and advice to 

demonstrators on how to protect themselves from tear gas, water cannons and electric 

                                                           
8
Yusupova- Farzalieva D.M. Information and communication technologies in the structure of "color revolutions" // 

Postgraduate Yearbook. Actual problems of political science and socio-economic disciplines: a collection of scientific 

articles. - Release V. - Rostov-on-Don: Center for systemic regional studies and forecasting IPPK SFU and ISPI RAN, 

2012. - S. 11-19. (0.6 P.L.). 



________________________________________________________________ 

"Экономика и социум" №4(95) 2022                                        www.iupr.ru 6 

batons used by the police to disperse demonstrations, etc. (Subsequently, similar instructions, 

literally copied from Arabic, appeared during the Kiev " Euromaidan "). 

The advantages of the Twitter service were, first of all, in its immediacy and 

the possibility of super-fast dissemination of information; any filmed event of the 

"jasmine" and "date" "revolutions" could be made available to millions in a matter of 

seconds, both in Tunisia and Egypt, and abroad. 

It should be noted that after the victory of the "jasmine" and "date" 

"revolutions", the head of the US State Department H. Clinton declared that "the 

Internet has become a public space of the XXI century", emphasizing that 

demonstrations in the Islamic world, "supported by Facebook , Twitter , Youtube , 

reflected the power of connectivity technologies as accelerators of political, social 

and economic change.” 

Based on the analysis of the role of the media and social networks in the 

organization of "non-violent protests", the following picture is formed: 

- social networks, blogs and video hosting, as well as externally supported 

media play an important role in organizing "non-violent protests" and "color 

revolutions"; 

- the lack of monitoring of the activities of the media and social networks over 

time can form the access of the initiators of protest actions to large information and 

human resources for organizing "color revolutions". 

Referens: 

1. The International Center for Nonviolent Conflict (ICNC) is a private 

foundation established in 2002. 

2. Yusupova- Farzalieva D.M. Information and communication technologies in 

the structure of "color revolutions" // Postgraduate Yearbook. Actual problems 

of political science and socio-economic disciplines: a collection of scientific 

articles. - Release V. - Rostov-on-Don: Center for systemic regional studies 

and forecasting IPPK SFU and ISPI RAN, 2012. - S. 11-19. (0.6 P.L.). 

3. Tertychny A.A. Mass information in the world of politics // Vestnik Mosk . 

university Ser. 12. Political Science 2004. - No. 3 - P.14-18. 



________________________________________________________________ 

"Экономика и социум" №4(95) 2022                                        www.iupr.ru 7 

4. 1
The Internet newspaper "Ukrainian Truth" carried out its activities at the 

expense of the resources of the US National Endowment for Democracy. The 

newspaper is currently owned by Dragon Capital to Czech financier Tomas 

Fiala. In 2004, the daily audience of Ukrayinska Pravda reached one million 

people. 

5. Akmatalieva A. Color revolutions and parliamentary democracy in Georgia 

and Kyrgyzstan // Central Asia and the Caucasus. - 2013. - T. 16. - Issue . 2. - 

S. 69-84. 

6. Knyazev A., Masaulov S. Kyrgyzstan: the most extensive network of NGOs, 

military bases and decay Statehood // Killing Democracy: CIA and Pentagon 

Operations in the Post-Soviet period. - M .: ANO "Institute for Foreign Policy 

Research and Initiatives"; Kuchkovo field, 2014. - S. 297-311. 


